Monday 11 April 2011

kau yang pandai

bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikum dan slamat pagi adek adek sumaaa ^^

studi week effa mula ngn iuk291 . malas lahh nak cakap subjek apa . tapi effa kena pulun skett ahh subjek nehh . wish me luck , doa orang teraniaya memang makbul kan ?
oke . plus ngn usaha yang akan digandakan , effa nak dapat iuk291 A !

okeh . ini ahh schedule exam >.<


okehh . takat ni jaa lahhh . takdak pa nak cakap pon . haaaaa. pasal studi week nih , effa limit sket tyme on fb . ni pun skang tak on fesbuk tipu

cuma sedetik : ewahhh . kau cakap orang , pandai lahh kau kan ? kan ? takdir ye ? apa kau tawu tentang takdir ? aku tak tawu . so aku google tadik .
Takdir adalah ketentuan suatu peristiwa yang terjadi di alam raya ini yang meliputi semua sisi kejadiannya baik itu mengenai qadar atau ukurannya, tempatnya mahupun waktunya. Dengan demikian segala sesuatu yang terjadi tentu ada takdirnya, termasuk manusia. 
ni sumber dari thread mana ntah . effa baca forum tadik . yaa yaaahh , effa suka baca forum .



kau kau cakap pasai qada dan qadar ? kau tawu tak ? yang nih aku tawu . sebab aku ingat lagii laa tyme blajaq dulu .
 qada  ngn qadar nih ketentuan Allah . ha tapi ni yang aku lupa . for sure , salah satunya konfom jadik ( contohnya kematian ) means tak bole ubah langsung dahhh . 
and another one is takdir kita yang kita bole ubah. sebagai ( perhh ) contoh ,, kemiskinan oke , contoh ni tak bes . contoh len ermm macam haaa , penipuan , pembohongan , bermuka mukaan , dan lain lah kan . ( kau taruk senirik. kau lagi tawu dari aku . aku bodoh ) which means kita bole ubah , tapi syaratnya , kita kena usaha ! usaha untuk tak menipu oke . bukan usaha nak menipu -__-' 

so aku yang pegang kat karma nih salah ? meh aku gitau . karma ni perbuatan . kalo aku nak buat , aku bole buat , kalo aku taknak , aku tak buat laa . kalo aku jahat , aku masok neraka . kau kan baik , kau boleh masok syurga . ada paham ? suma atas diri senirik . cuma Allah baik , Dia akan halang manusia berbuat jahat . tapi kalo manusia tu seniri yang nak buat jahat ( cam aku ) so , aku akan terima padah laa . tak kat dunia , kat akhirat nanti . itu lah karma . lari mana pun , tetap dapat pembalasan . itu Tuhan dah janji .( which is pahala ngn dosa ) . itu balasan baik ngn buruk .
selain tuu , karma ni berlandaskan sebab dan akibat , contoh laa , aku jahat , so aku dibenci lah . itu ahh karma . paham dok ?

haaa.. aku bukan nak kata aku nih betoi sangat dan hang tuh suma salah . dakk aihhh . dak . tapi tak bes ahh bila kata jangan caya karma , caya takdir . macam aku nih tak pandai agama sangat . aku tau , memang tak pandai pun , hang lagi pandai kan ? 

* yes aku terasa . ehh ? kau terasa jugak ? NO HARD FEELINGGG NOHHH

No comments:

Post a Comment